Željeznice Federacije Bosne i Hercegovine održale su 14. novembra 2024. godine konferenciju za medije na kojoj je VD Predsjednika Uprave-Generalnog direktora Enis Džafić govorio o aktuelnoj situaciji u Željeznicama FBiH, sanaciji pruge u Donjoj Jablanici, zakonskim procedurama i funkcionisanju Željeznica FBiH nakon elementarne nepogode u Jablanici..
– Ovom prilikom želim još jednom da izrazim iskreno saučešće svim onima koji su u ovoj nesreći izgubili svoje najmilije. Prije svega želim da kažem da u postupanju i rukovođenju ovom kompanijom svi smo u obavezi da poštujemo Zakonsku regulativu koja je regulisala rad ove kompanije. Zakon o Željeznicama FBiH je Lex specialis zakon koji je osnivački akt preduzeća i krovni zakon kojim je regulisan način funkcionisanja kompanije, kao i nadležnosti Vlade FBiH. Tim Zakonom član 4. stav 2. regulisano je, između ostalog, da Željeznice FBiH održavaju prugu, vrše rekonstrukciju i modernizaciju pruge u skladu s odlukama Vlade FBiH. Ono što je posebno istaknuto ovim Zakonom je član 36. stav 8. koji je jako bitan u ovakvim okolnostima koje su nas zadesile 04. oktobra, a to je da su u vanrednim situacijama Željeznice FBiH obavezne da poštuju obavezujuće akte Vlade FBiH. S obzirom na to da je Vlada FBiH proglasila vanredno stanje na teritoriji FBiH, sve upute u daljnjem radu i funkcionisanju preduzeća moraju se koordinirati s Vladom FBiH, resornim ministarstvom i Federalnim štabom Civilne zaštite- rekao je generalni direktor Džafić.
On je dalje istakao da su štete koje su Željeznice FBiH pretrpjele u ovoj elementarnoj nepogodi, uništenje dijela pruge od stanice Ostrožac do stanice Grabovica, u dužini od 17 kilometara i to na građevinskim i na elektroenergetskim postrojenjima. Šteta na građevinskim postrojenjima procijenjena je na 3.350.000 KM, a na elektroenergetskim postrojenjima 400.000 KM.
-Shodno naredbi Federalog Štaba Civilne zaštite Željeznice FBiH su poduzele sve potrebne aktivnosti na ponovnom uspostavljanju željezničkog saobraćaja. Želim zahvaliti svim radnicima Željeznica FBiH koji su u roku od deset dana 16 kilometara pruge ponovo stavili u funkciju. To pokazuje jednu dobru organizaciju rada, kvalitet radnika koji rade u Željeznicama FBiH i dobru koordinaciju u samom izvođenju radova. Ono što nismo mogli samostalno da riješimo su dvije situacije: jedna je kod Komadinovog vrela, a druga je između Komadinovog vrela i Donje Jablanice, gdje je vodena bujica odnijela donji strojj pruge i dva nasipa. Na sjednici Vlade FBiH koja je održana 05. oktobra 2024. godine, izložio sam stanje željezničke infrastrukture u FBiH i Vlada je donijela Zaključak da napravimo Plan sanacije šteta i plan aktivnosti za ponovno uspostavljanje saobraćaja – rekao je Džafić.
Željeznice FBiH su 10. oktobra 2024. godine poslale taj akt Federalnom ministarstvu prometa i komunikacija gdje je jasno naveden problem Komadinovog vrela, gdje je željeznička pruga jako blizu magistralne ceste M-17 što bi se moralo rješavati integralno, kako bi se ubuduće izbjegle ovakve negativne posljedice koje mogu izazvati elementarne nepogode. Dat je osvrt i na moguće izvore finansiranja, to jeste da li da Vlada FBiH odobri dodatna sredstva Željeznicama FBiH što je u skladu sa Zakonom o Željeznicama FBiH i Zakonom o finansiranju željezničke infrastrukture ili da osiguraju sredstva putem donacija.
Džafić je istakao da je u stalnoj komunikaciji sa Uredom Premijera Vlade Federacije BiH, federalnom ministricom prometa i komunikacija, Federalnim štabom Civilne zaštite i izvršnim direktorom željezničke infrastrukture, te da su sve aktivnosti poduzimane onako kako nalažu željeznički propisi i zakonska regulativa.
ŽFBiH su 16. oktobra napravile rebalans Plana poslovanja gdje su predviđena sredstva koja bi trebala osigurati Vlada FBiH ukoliko donese odluku da ŽFBiH samostalno idu putem Javnih nabavki u sanaciju ova dva dijela gdje je oštećena pruga ili da se radi putem donatorskih sredstava za izgradnju novih objekata.
-Na sastanku u Vladi FBiH 09.oktobra 2024. godine gdje smo bili prisutni generalni direktor Cesta FBiH Ljubo Pravdić, izvršni direktor u Autocestama Asmir Dževlan i ja, usaglasili smo stav da je neophodno raditi integralno rješenje i cestovne i željezničke infrastrukture. Shodno tome, Vlada FBiH je nakon izvještaja koje su podnijele i Željeznice FBiH i Ceste FBiH donijela Zaključak 16.10.2024. godine da se angažuju Autoceste da putem kreditnih sredstava koja su već odobrena, krenu sa realizacijom integralnog rješavanja i željezničke infrastrukture u Jablanici i magistralne ceste. Zadatak Autocesta bio je da se obrate međunarodnoj kreditnoj instituciji, u ovom slučaju to je Evropska investicijska banka (EIB) i da se, ukoliko ona da saglasnost, krene u potpisivanje ugovora kako bi izvođači radova mogli krenuti sa poslom, od istraživačkih radova po pitanju geodezije i iznalaženja najboljih mogućih rješenja i projektovanja na donjem stroju pruga i rješavanju ceste na lokalitetu Komadinovo Vrelo. Ono što je meni poznato je da je EIB na osnovu zahtjeva Autocesta dala svoju saglasnost. Autoceste sad trebaju putem resornog ministarstva prometa i komunikacija izvijestiti Vladu FBiH o daljim aktivnostima da Vlada FBiH donese odluku da li će se nastaviti sa rješavanjem ove situacije koja se nalazi na magistralnom putu M-17 i željezničkoj infrastrukturi od Donje Jablanice do Komadinovog vrela. Da li da se rješava putem Autocesta ili će se donijeti druga odluka da radimo odvojeno i Željeznice FBiH i Ceste FBiH svoj dio. Ja mislim da je najispravnija odluka bila ovo da se ide putem Autocesta, jer u tom slučaju se ne bi provodio Zakon o javnim nabavkama već se koriste sredstva međunarodnih kreditnih institucija. Tada se zaključuju ugovori u skladu sa propisima koje propisuje ta kreditna institucija. Nažalost, malo se ta situacija razvukla jer od 16.oktobra do danas, nema konačne informacije i odluke Vlade FBiH i resornog ministarstva, na osnovu koje mi čekamo šta dalje da radimo-objasnio je Džafić.
Direktor Džafić je dalje objasnio da su u cilju nesmetanog funkcionisanja privrede u Bosni i Hercegovini, Željeznice FBiH svim našim privrednim subjektima omogućile alternativne pravce snabdijevanja robama koje su im neophodne kako u procesu proizvodnje tako i uvozu roba u BiH. Organizovan je prevoz iz luke Bar, luke Rijeka i luke Kopar za kompletnu privredu u Bosni i Hercegovini. Ono što trenutno nije osigurano jeste prevoz uglja iz luke Ploče za Elektroprivredu Srbije.
-To je jedan od naših najvažnijih ugovora koji smo potpisali prije dvije godine i jedan od najjačih sa finansijskog aspekta. Radi se o dva ugovora o prevozu po milion tona uglja iz luke Ploče za Srbiju i samo je to stalo. Sve ostale robe koje su bh. kompanije prevozile preko ŽFBiH uredno se snabdijevaju iz drugih pravaca. Činjenica je da to malo više košta, ne 16 puta kao što neki ministri izjavljuju u javnosti. Cijena prevoza može da bude dva do tri puta maksimalno skuplja, recimo, ako roba ide iz pravca luke Kopar koja je najudaljenija luka u pravcu prema Bosni i Hercegovini rekao je Džafić.
Direktor Džafić je dao pojašnjenje vezano za informaciju da su privredni subjekti ponudili Željeznicama FBiH sredstva za izgradnju ove sanacije.
-Ta informacija je poluistinita iz razloga što na sastanku koji je organiziran u ŽFBiH, na kojem smo prisustvovali predstavnici bh. kompanija, izvršni direktor željezničkog operatora, direktor Sektora za istraživanje tržišta, prodaju i promociju ŽFBiH, savjetnik za saobraćaj i ja, ponuda je bila takva uz uslov da u 2025. godini smanjimo cijene prevoza tim kompanijama kako bismo im nadoknadili sredstva koja su ponudile. To je bila samo usmena ponuda i ona nije u skladu sa Zakonom.
Džafić je dalje istakao da je zahvaljujući načinu na koji se upravlja ovom kompanijom zadnjih godina, osigurano da ŽFBiH nesmetano funkcioniše i da radnici imaju osigurana primanja najmanje šest mjeseci. To pokazuje snagu ove kompanije čiji radnici u ranijim godinama nisu mogli ni ovjeriti zdravstvene knjižice ni ostvariti pravo na penziju. A ako Željeznice FBiH nesmetano funkcioniše time u privreda u BiH može računati na nas-poručio je Džafić.